CZ / EN

PRESS PLAY (DAVID SUDA)/ 2016-11-05

Rád bych tento článek věnoval formátu videa, dokud na internetu alespoň ještě trochu čteme a dokud nebude naprosto platit tvrzení, že internet je video. Experti totiž odhadují, že v roce 2019 bude video tvořit 80% internetového obsahu. Sám jsem boomem tohoto formátu fascinován a nechávám se snadno ovlivnit. I přesto, že jsem vášnivý fotograf, tak jsem si z poslední dovolené namísto x-set fotek přivezl 100 GB videí. Rodinné fotoalbum postupně začíná nahrazovat plnící se YouTube kanál, který s povděkem sleduje celá rodina.


PROČ VIDEO JEDE?
Důvody nejsou překvapující. Lidé si zapamatují o 58% více informací, pokud jsou vstřebány zároveň audio i vizuální cestou. Jak již bylo řečeno v úvodu, jsme líní číst a raději konzumujeme informace video formou. Z dosavadních způsobu komunikace dokáže nejlépe předat emoce. Rčení, že obraz vydá za tisíce slov je pravdivé, protože jedna minuta videa dovede předat více informací než 1,8 milionů slov.

 


SOUBOJ O VIDEO FORMÁT
Králem videí na internetu je YouTube. Pojďme si projít jeho ohromné statistiky. YouTube má přes 1 bilion uživatelů. Denně je sem nahráno 4 biliony videí. Jedna průměrná návštěva trvá 40 minut na uživatele. Obsah je více než z poloviny sledován na mobilních zařízeních. Co se tvůrců týče, tam bych vzhledem k tomu, že každý je dnes „jůtůberem“, očekával také ohromná čísla. Není to ale zas tak žhavé. 100 000 subscriberů má 17 000 kanálů. Nad milion subscriberů již jen 1500. Kanál s nejvíce odběrateli má stále PewDiePie, a to přes 49 miliónů.

 


A co na to hlavní rival Facebook? Počet zhlédnutí se nedá příliš porovnávat, protože oba giganti je započítávají rozdílně. Když poměříme denní sledování v hodinách, tak ke konci roku 2015 to bylo 100 mil. hodin na FB versus 650 mil. hodin na YT. Oba kanály mají různý styl videí. Zatímco na YouTube nemáte problém na něco koukat deset minut, na Facebooku frčí kratší formáty. To vyplývá z uživatelských zvyklostí, kterým se ale přizpůsubují tvůrci, a tak bude pro Facebook těžké tento fakt změnit.

„Video-first“. Tak zní současný směr celé rodiny Facebook apps. Nejde jen o klasická videa. Počítá se sem i Facebook live, jehož užívání od svého spuštění v květnu vzrostlo čtyřnásobně. Dalším krokem bylo vykradení Snapchatu pro Instagram, jehož „stories“ využívá aktivně denně přes 100 milionů uživatelů.

 

 

Snaha Facebooku tedy nejde jen po snadném přístupu k videím, ale aktivně podporuje lidi v tvorbě obsahu. Nyní dokonce probíhá test, kdy ve Facebook aplikaci při tvorbě příspěvku z textového okna skočíte na kameru pouhým přejetím prstu. Což se může zdát jako další odkuk od Snapchatu, jehož homescreen po spuštění je zapnutý fotoaparát/kamera. Z textu se tak postupně stává pouze doplňkový formát. Kromě usnadnění tvorby videí v aplikacích a jejich hladkému přehrávání se Facebook začíná starat ještě o jednu věc. A to, že rozpozná, co ve videích sdílíte a jak tomu přizpůsobit další obsah, který vám nabízí.

 


V současné době se tedy tvůrci obsahu snaží přizpůsobit rozdílným zvyklostem uživatelů. Na Facebook se dávají krátká videa, se silným začátkem a třeba doplněné textem, protože zvuk se u přehrávání nezapíná automaticky. Mohou to být i krátké verze videí, které jsou pak umístěné na YouTube.


POJĎME TOČIT
Reakcí na tento trend by nemělo být, že zadavatelé budou chtít po agenturách více “virálních videí”. Video má být především preferovaným způsobem vyprávění příběhu, který chtějí říct. Výstupem, jazykem. Pojďme si i rozšířit vnímání, co všechno video může být. Většinou se uvažuje o jednom výstupu, na které se tolik spoléháme. Pro online ale potřebujete více munice, proto je dobré přemýšlet o větší sérii. A nezapomínejme ani na novější formát jako livestream a 360.

Tvorba videí nemusí vždy znamenat velkolepou produkci. Měli bychom se naučit dělat videa jako samozřejmost. Stále vnímám, že když se jde “točit”, tak to bude velké a náročné. “Točit” může ale také znamenat, že vezmete kameru a jde se na to. Stále více agentur má jako součást kreativního týmu i lidi, kteří točí a stříhají.

 

Kontakty

HR, Office & Claims

 

WMC Praha, a.s.
Hvězdova 1734/2c
140 00 Praha 4


tel. +420 266 798 100

IČO: 26509954
DIČ: CZ26509954

info@wmcgrey.cz 

 

Rozhodnutí o přeměně akcií

New business & Clients

 

Adéla Krausová
Managing Director
adela.krausova@wmcgrey.cz

 

International requirements GREY Group EMEA


The Johnson Building 77 Hatton Garden London,
EC1N81 United Kingdom
+44 20 3037 3500

Newsletter

Chcete dostávat aktuální informace?

zavrit